035 629 5963

Marry Jes
Haagse Wijk- en Woonzorg – Manager thuisbegeleiding

 “Mede dankzij de grondige aanpak van Arteria maken mijn opvolgers een goede start.”

De afdeling Thuisbegeleiding van de Haagse Wijk- en Woonzorg heeft 60 medewerkers. Zij zorgen elke week voor activerende en ondersteunende begeleiding bij de dagelijkse activiteiten van 560 cliënten, zoals een huis of administratie op orde houden, oefenen van opvoedvaardigheden of naar de dokter gaan.

Marry Jes, bijna-gepensioneerd manager Thuisbegeleiding, wilde zorgvuldig kijken naar de toekomstige invulling van de functie waarin ze met het stedelijk team meer dan twaalf jaar succesvol en met plezier heeft gewerkt. “De afdeling loopt prima, medewerkers vinden hun werk interessant en waardevol. Voor mij was het dan ook belangrijk dat de afdeling na mijn pensionering goed zou ‘landen’. Om de juiste mensen voor deze functie te werven, was een goede taak- en functieomschrijving nodig. Daarvoor moesten de ontwikkelingen in zorgland en in de organisatie in kaart worden gebracht. Ook wilden we van onze medewerkers weten wat zij nodig hebben om hun werk goed te doen.”

“We voerden gesprekken met externe bureaus die ons bij dit wervingstraject zouden kunnen helpen,” vertelt Marry Jes. “De adviseur van Arteria viel al direct tijdens de intake op, doordat ze vragen stelde waarover ik zelf nog niet had nagedacht. En hoe triviaal het ook lijkt: ze schreef deze informatie op – iets waar ik zelf nooit aan toe kwam. Ik zocht echt iemand die ook zaken voor me kon vastleggen, dat was essentieel.”

Complimenten

Voor de taak- en functieomschrijving werd breed geïnventariseerd. “De adviseur sprak intern met medewerkers en managers, en met die van organisaties waarmee de Haagse Wijk- en Woonzorg samenwerkt. Op mijn verzoek interviewde ze ook een aantal sociaalpsychiatrisch verpleegkundigen, omdat we dachten aan iemand met een ggz-achtergrond. Al deze informatie, adviezen en tips leidden uiteindelijk tot een complete taak- en functieomschrijving, een vacaturetekst en een overzicht van zaken waarop we bij de werving konden letten.”

Marry Jes vond de samenwerking met Arteria’s adviseur zeer prettig. “Ik had haar graag als collega willen hebben,” lacht ze. “Ze schakelde goed tussen alle gesprekspartners, van directie tot medewerkers, was proactief en leverde in gestaag tempo stukken op. Het lukte ons door de werkdruk niet altijd om hierop tijdig te reageren, maar ook daarmee ging ze heel flexibel om. Voor mijzelf was dit daarnaast een prettige manier om afscheid te nemen. Elke keer als we een stap verder waren, dacht ik: dit gaat een richting op waar ik me goed bij voel. Externe betrokkenen complimenteerden ons met de aanpak en vonden het fijn dat ze een bijdrage konden leveren, en collega’s zeiden dat zo’n traject eigenlijk bij alle sleutelfuncties zou moeten worden doorlopen: eerst het inhoudelijke verhaal, dan pas werven.”

Goede start

Na de sollicitatieprocedure, die onder andere bestond uit een speeddate tussen de kandidaten en medewerkers van de afdeling, zijn twee nieuwe teamleiders Thuisbegeleiding aangenomen. “Geen managers, inderdaad, maar teamleiders. Zij zullen meer naast medewerkers op de werkvloer staan, want uit het traject bleek onder andere dat daaraan behoefte bestond. Over het traject zelf ben ik heel content,” concludeert Marry Jes. “Het was zorgvuldig en degelijk. Mede daardoor zullen de nieuwe collega’s een goede start maken.”

Altijd op de hoogte!

Schrijf u in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en de ontwikkelingen.

schrijf u in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en de ontwikklingen.

Vul uw zoekopdracht in en druk op Enter.